Review: Yooka-Laylee

Ontwikkelaar: Playtonic Games

Uitgever: Team 17

Platformen: PC, PS4, Xbox One, Nintendo Switch

Genre:  Platformer

Releasedatum: 11 april 2017

Adviesprijs: €39,99

Een hele tijd geleden ging ons nostalgisch hart sneller slaan. Playtonic Games en Team 17 kondigden Yooka-Laylee aan, wat naar eigen zeggen een spirituele opvolger moest worden van Banjo-Kazooie. Wie oud genoeg is om de N64-game te kennen weet dat dit een van dé platformgames was in de gouden tijden van het genre in de jaren ’90. Na een succesvolle Kickstarter-campagne is de langverwachte platformer volgende week eindelijk uit.

Wij kunnen er al sinds vorige week mee aan de slag en hebben ons al uren verdiept in de wereld van Yooka-Laylee. Niet moeilijk, want vanaf de eerste momenten wordt onze nostalgische ziel gevoed. De manier waarop de ontwikkelaar de game presenteert is er vanaf de eerste moment ‘boenk’ op. Het inleidend filmpje, de sfeer, het vrij simplistische verhaal die toch wel leuke platformgameplay oplevert… Het doet ons meteen weg zweven naar de tijden van Crash Bandicoot, Donkey Kong, Haven: Call of the King, Banjo-Kazooie en alle andere klassiekers in het genre die je jezelf kan bedenken.

yooka

Het verhaal is echt wel simpel. De gemene zakenmagnaat Capital B wil alle boeken in de wereld doen verdwijnen en zo zijn winst enorm doen stijgen. Op een boogscheut van zijn fabriek dwarrelen magische ‘pagies’ rond Yooka en Laylee, en kan het avontuur om zijn plan te doen mislukken beginnen. Het anders simpele verhaal zorgt wel voor een leuk gameplay mechanisme. De ‘pagies’ zijn een van de collectibles in elke wereld, maar je moet er wel genoeg verzamelen om de huidige wereld uit te breiden of een nieuwe vrij te spelen. Daarnaast zijn er ook nog de ‘quills’, schrijfveren, waarmee je allerhande vaardigheden kan kopen van een eigenaardig, maar leuk figuur die her en der opduikt.

Die werelden en omgevingen zijn razend knap qua design en erg kleurrijk. Visueel is het niet minder dan een klassieke platformgame van moderne kwaliteit. Technisch erg goed met zeer weinig bugs en gevarieerde werelden die leuk in mekaar steken. Van onzichtbare paadjes die je tevoorschijn moet toveren tot torens waarbij het een hele uitdaging is om tot boven te geraken: Yooka-Laylee biedt de nodige uitdaging. Binnen die werelden kom je niet alleen leuke personages tegen, maar ook irritante vijanden. De animaties die ontwikkelaar Playtonic Games koos doen denken aan een variatie aan games. Het aanvallen doet denken aan Crash Bandicoot, het rondlopen aan Spyro en het platformgedeelte doet zowel denken aan Donkey Kong als Banjo-Kazooie.

yooka2

De sterkte ligt ook in die verschillende gedeeltes in de werelden die aanvoelen als levels op zich. Het camerastandpunt verandert, de gameplay wordt tijdelijk aangepast en je wordt stevig uitgedaagd. Yooka-Laylee heeft heel wat kwaliteiten dat het tot een erg goede game maken, maar dat wil niet zeggen dat het een foutloos spel is. Twee hoofdzaken die irritant overkomen zijn de camera en controls. De controller lay-out is prima, maar het springen en rollen reageert soms op cruciale momenten niet naar behoren waardoor er zaken mislukken zonder dat jezelf schuld treft. Erg jammer, want dat doet soms frustraties opborrelen.

Dat wordt bijwijlen ook gecombineerd met een camera die soms alle kanten op springt. Een camera die ‘flipt’ zegt maar. Dat vat makkelijk te corrigeren, maar het is een tweede factor die soms frustratie oproept, zeker wanneer beide elementen gecombineerd worden. Maar neemt dat het spelplezier weg? Niet echt. Yooka-Laylee is gewoon een enorm fijn spel .

Playtonic Games legde tijdens de ontwikkeling hoge verwachtingen op. Gamers die de tijden van Banjo-Kazooie en co. meemaakten hadden torenhoge verwachtingen, en een week voor release kunnen we jullie vertellen dat we niet teleurgesteld worden. Grote, kleurrijke werelden vol uitdagingen en gameplay-elementen uit alle klassieke platformers. Hier en daar een kleine irritatie en een klassieker op zich zal het wellicht niet worden, maar het is gewoon een enorm fijn en goed platformspel.

8

• Kleurrijke visuals
  • Nostalgisch gevoel