Review|Tom Clancy’s: Ghost Recon Wildlands

Ontwikkelaar: Ubisoft

Uitgever: Ubisoft

Platformen: PS4, Xbox One en PC

Genre: Co-op shooter

Releasedatum: 7 maart 2017

Adviesprijs: € 59,99

Het is ongeveer een maand geleden dat we voor de eerste keer de jungle van Bolivia doorkruisten in de closed beta van Tom Clancy’s: Ghost Recon Wildlands. We zaten toch met een dubbel gevoel na het spelen van deze closed beta. Vooral het feit dat we schrik hadden om te snel in herhaling te vallen met de missies speelden ons parten. Slaagt Ubisoft erin om met Ghost Recon Wildlands toch een vette co-op shooter af te leveren? We trokken voor de tweede maal onze outfit aan om het op te nemen tegen de drugskartels van El Sueño.

We behoren tot een team dat enkel bestaat uit het beste van het beste, het elite team van het Amerikaanse leger. We worden dan ook gedropt in Bolivia, waar de drugstrafiek groter dan ooit is geworden. We moeten het opnemen met ons team – dat uit vier leden bestaat – tegen een gans kartel dat enorme proporties aan het aannemen is. Je kan zelf beslissen hoe je deze strijd aangaat. Samen met de A.I. of met drie van je vrienden waar je van weet dat ze samen met jou de klus kan klaren. In elk geval is het tijd voor actie, want niemand is nog veilig.

GRW_LAUNCH_SCREENSHOT_A_4K_1488794941

We kozen er zelf voor om de start van Ghost Recon Wildlands met de A.I. te doorkruisen, maar dat beklaagden we ons al snel. De A.I. fungeert namelijk op een erbarmelijk niveau, mede door heel wat  bugs. Jij kan deze nozems zelf orders geven en die voeren ze nog tamelijk goed uit, maar de afwerking ervan is een pak minder. Zo ga je als speler een kamp binnen en doorzoek je alles met je drone zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Als deze taak erop zit kan je tegenstanders taggen die je teamleden kunnen neerleggen, mits ze op de gewenste positie zitten. Dat gebeurt helaas zelden, want ze geven aan dat ze een positie gaan innemen, maar in feite staan ze nog dicht bij jou gepositioneerd. Zo leggen ze tegenstanders neer vanop ongelofelijke afstanden. Zelf probeerden we als speler de stealth tactiek toe te passen. De game noemt Ghost Recon Wildlands en ze nemen het woord Ghost hierin wel iets te letterlijk, want als je orders geeft aan je teamleden dat ze op die positie moeten gaan plaatsnemen, lopen ze doodleuk doorheen het kamp dat overspoeld is van de vijanden. Als deze vijanden niet reageren op onze teamleden hadden we het eerlijk gezegd wel gehad met de A.I.

Eerlijk is eerlijk, Ghost Recon Wildlands is puur gemaakt om het in co-op te spelen met vrienden of eventueel onbekenden. De game komt dan effectief volledig tot zijn recht. Je hanteert dezelfde procedure om een gebied uit te kammen met je drone en dan vier tegenstanders markeert om neer te halen, dan spreek je af wie welke target voor zijn rekening neemt en beslist op de derde tel ze samen neer te knallen. knallen. Als dit dan ook effectief volgens plan verloopt dan weet je dat je het hiervoor doet. Met goede afspraken wordt Ghost Recon Wildlands een pak interessanter. Zo werd de strijd tegen het drugskartel ook een pak intenser dan wanneer je het aanpakt met je A.I. teamleden. Als je dan ook nog beschikt over een stel vrienden die eventueel al wat verder ziten in de verhaallijn van Ghost Recon Wildlands, en deze geven er geen moer om om je even te helpen met missies die zij al achter die kiezen hebben,  komt het helemaal goed. We hebben het ook enkele keren geprobeerd om de game in co-op te spelen met onbekenden, maar dat liep helaas ook weer iets minder vlot. We werden op deze manier in een groep gedropt die kilometers verwijderd zat van ons personage, maar ook van de verhaalmissie waar wijzelf op dat moment met bezig waren. Als we dan besloten om onze A.I. leden nog een kans te geven werden we doodleuk in het gebied gezet waar we dus kilometers verwijderd waren van onze verhaalmissie.

GRW_LAUNCH_SCREENSHOT_C_4K_1488794945

Het begin van de verhaallijn begint tamelijk goed, maar we hoe verder je geraakt in de game, hoe beter het wordt. Je kan er steeds voor kiezen om missie per missie te spelen, maar wij hebben het anders aangepakt. Aangezien de A.I. voor ons zo teleurstellend was hebben we deze natuurlijk enkel gebruikt als er geen vrienden online waren, maar ook om vaardigheidspunten, wapenonderdelen of documenten te gaan zoeken. Wanneer we dan weer met vrienden aan de slag gingen, spraken we af om eerst alle inlichtingenmapjes te gaan opsporen per gebied en daarna missie per missie af te handelen. Dit is naar onze eigen bescheiden mening de meest logische werkwijze en zo blijf je ook meer gefocust op het verhaal zelf. Dat verhaal is trouwens wel zeer goed aangepakt. Zeker wanneer je wat verder in de game vertoeft en het gaat opnemen tegen ongelooflijke bazen.

Bolivia ziet er trouwens ongelofelijk knap uit. Het is niet enkel de jungle die je moet trotseren, maar ook de vele dorpjes, watervlaktes, grotten en veel meer. De dag-en nacht-cyclus is ook zeer goed verwerkt in de game, zeker als je in de nacht aan de slag gaat met je nachtvizier of thermische vizier. De weerseffecten zijn ook van hoge kwaliteit, want als het regent word het zicht van zowel jou als de tegenstander belemmerd en bij storm zie je de bliksemschichten uit de hemel naar beneden schieten. Bolivia zelf is ook gigantisch groot, gecombineerd met de verschillende gebieden is deze game top.

GRW_LAUNCH_SCREENSHOT_E_4K_1488794947

Ondanks dat Ghost Recon Wildlands er knap uitziet en de game heerlijk speelt met vrienden, wordt deze game toch zwaar geteisterd door bugs. We hadden in het begin van de review al enkele voorbeelden aangekaart, maar helaas zijn er nog enkele die we met jullie moeten delen. Elke game wordt wel geplaagd door bugs bij release, maar hier werd het toch zeer opvallend. Als je in co-op speelt met vrienden komen onze A.I. vrienden zich nog vocaal moeien in de strijd tegen het kartel. Toen we met vrienden een auto instapten en ons richting missie verplaatsten werd de bestuurder van de auto prompt uit de auto gezet en liep deze heel de rit naast of zelfs over de auto heen en weer. We kregen zelfs op een bepaald moment op het scherm te zien dat we een verhaalmissie hadden voltooid zonder zelfs iets te doen. Een afgeschoten hangslot dat plots boven een kast aan het zweven is: het hoort er allemaal bij. De vorige bugs uit de closed beta zitten ook nog steeds in de volledige game van Ghost Recon Wildlands. Waar we ook persoonlijk wat problemen mee hadden is het feit dat je drie wapens kan meenemen, maar dat je wel op alle moment je loadout kan raadplegen en doodleuk een ander wapen kan kiezen en gebruiken. Het rare hiervan is dat er in bepaalde gebieden wapenkisten zijn, waar je daar ook je wapens kan veranderen.

Zoals jullie kunnen lezen zitten we nog steeds met een dubbel gevoel over Ghost Recon Wildlands. Het is zeker een goede game, maar het is doodzonde dat deze zo geteisterd wordt door slechte A.I. en bugs. Zoek je echter een game die je met drie vrienden wil spelen raden we deze game toch aan. Grafisch is het dik in orde. Het realistisch doden of gedood worden is ook een pluspunt in deze game. Waar we ook zeer tevreden over zijn is het feit dat Ubisoft toch beslist heeft om een PvP mode in de game te steken die helaas nog niet beschikbaar is. We hebben zeer hard getwijfeld welk cijfer we op Ghost Recon Wildlands konden kleven, maar we hebben gekozen voor de gulden middenweg.

8
Goede co-op game

• Grafisch top