Stealth door de scope van Joachim

Scopertgtrvanjoachim

Shooter, race, actie, adventure, horror, RPG; het zijn allemaal populaire genres. Maar er zijn ook minder populaire, zoals point-and-click en indie. Toch worden laats genoemde steeds meer en meer gespeeld. Het genre waarin je ongezien vijanden moet neerleggen, wordt stealth genoemd. En meer hierover in deze door de scope van Joachim. 

Splinter Cell: Blacklist is deze maand onze Hot Release en daarom verschijnen er ook een heleboel specials omtrent dit spel. De geschiedenis leert ons dat Splinter Cell een franchise is die bekend staat om de stealth gameplay. Het hoofdpersonage, Sam Fisher, is een ervaren rot in het vermoorden van vijanden, op zijn eigen manier weliswaar. Veel andere games proberen deze man te evenaren, maar toch blijft ons Sammeke de stilste moordenaar van allemaal. Dit komt door zijn stealth technieken, maar hoe dit exact in elkaar zit, bespreken we in de volgende alinea’s.

blacklist sam

In alle stilte van schuilplaats naar schuilplaats

Stealth kan je omschrijven als het vermoorden van je vijanden, zonder dat andere vijanden dit merken. Je moet onopgemerkt blijven en zelf goed opletten waar je staat en gaat. Sam Fisher, de held uit de Splinter Cell-reeks, is er zo eentje. Hij krijgt een opdracht en moet ervoor zorgen deze feilloos te vervolledigen. Dit kan op twee manieren. Om het gemakkelijk te maken, zullen we de situatie even schetsen. Het is nacht en je komt aan op een klein marktpleintje dat bewaakt wordt door vier vijanden. Op het plein zijn objectieven aanwezig waarachter je kan schuilen. Jij hebt de opdracht gekregen om aan de andere kant te geraken om je missie te kunnen verderzetten. De tegenstanders zijn geen statische wezens, want ze lopen kriskras door elkaar zonder een vast patroon aan te houden. Bovendien zijn ze erg waakzaam en letten op alles wat beweegt of geluid maakt. Hoe kan je nu zonder dat je gezien wordt aan de overkant geraken? Dit kan door heel zachtjes van schuilplek naar schuilplek te kruipen. Je moet kijken wat de vijand doet, waar ze zich naartoe bewegen, en vooruit denken om een weg te zoeken naar de overkant. Je moet de vier vijanden steeds in het oog houden, want voor je het weet staat er eentje achter je. Soms zullen ze vlak naast je staan, maar dan is het de bedoeling om zelfs geen zuchtje te laten. De adem inhouden is een must en je kan alleen maar hopen dat ze zo snel mogelijk verder gaan. Het is steeds spannend, maar op deze manier – zonder iemand te vermoorden – kan je het marktplein oversteken. Dit noemen we stealth!

Je kan het ook op een andere manier doen. Hiervoor gebruiken we een mes en een pistool met geluidsdemper. We komen het marktplein op en zien meteen een vijand voor ons staan. Gelukkig kijken de drie andere tegenstanders naar de andere kant. Snel vastpakken en wurgen die handel. Het eerste doelwit is uitgeschakeld. We verbergen hem wel achter één van de objectieven, zodat de anderen hem niet meteen zien liggen. Vanaf het moment dat ze hun kompaan levenloos op de grond zien liggen, zullen ze ongetwijfeld alarm slaan en dan is de missie voorbij. Gelukkig hebben we hem in één van de verste uithoeken gelegd, dus zullen ze hem niet snel vinden. Nog drie targets te gaan. We besluipen ze en kijken goed naar waar ze gaan. Er staat er eentje alleen. We vallen langs achter aan en snijden zijn keel door. Nog twee te gaan. We hebben pech, ze zijn net met elkaar gaan praten. Een beetje geduld levert al snel zijn voordelen op. De twee gaan uit elkaar. Yes! We schieten de vijand links van ons door de kop en de andere steken we neer door een mes in zijn rug te planten. Iedereen ongezien uitgeschakeld, dus kunnen we rustig het pleintje oversteken en onze missie verderzetten.

last of us

Even verstoppen om nadien de vijand te wurgen

Het is geweldig om op beide manieren een game te kunnen uitspelen. Hierdoor heeft de speler zelf de keuze hoe hij de situatie gaat aanpakken. In The Last of Us, de PS3-exclusive van Naughty Dog, kregen we ook de mogelijk om zelf te kiezen hoe we de geïnfecteerden of andere overlevenden gingen omzeilen. Je kon ze allemaal omleggen door ze te wurgen of een pijl door hun strot te knallen. Iedereen is dood en niemand heeft iets gemerkt. Dat is keuze nummer één. De tweede keuze is om omgezien voorbij de vijand te lopen, zonder iemand om te leggen. Het spel liet dit niet altijd toe, maar soms kregen we hiertoe de kans. Je moet wel opletten dat je niemand uit het oog verliest, want één verkeerde stap en het kan je laatste zijn. De derde mogelijkheid om door de missie te gaan, is run-and-gun. Dit is geen stealth, maar wel een laatste mogelijkheid die we hadden in The Last of Us. Ook Splinter Cell: Blacklist ondersteunt deze drie vormen van gameplay. Ghost, Panter en Assault zijn de drie verschillende manieren om door de levels te geraken. Maar meer hierover in de review.

Stealth kan dus gespeeld worden op verschillende manieren. Je legt iedereen om, een aantal of niemand. De keuze is volledig aan jou, maar zie dat je niet gezien wordt. In Splinter Cell: Blacklist zullen we de keuze hebben hoe we dit kunnen aanpakken en ik ben er alvast heel benieuwd naar. Nog één tip die zeker en vast van pas zal komen: be silent!

© Game4Me.be
Joachim